reception carin
Ordinarie öppettider fr.o.m. 2019-06-10

 

MÅNDAG
08:00-20:00

TISDAG
08:00-20:00

ONSDAG
08:00-20:00

TORSDAG
08:00-20:00

FREDAG
07:00-18:00*

LÖRDAG
08:00-12:00
 
 
 SÖNDAG          STÄNGT (öppnar igen from 1/9)

*receptionen stängs kl 17.00
 

Tel: 042-23 69 79
Mobil: 0707-95 47 27
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Öppettider from v. 36

MÅNDAG           08:00-20:00

TISDAG              06:30-20:00

ONSDAG            08:00-21:00

TORSDAG          08:00-20:00

FREDAG             07:00-18:00*

LÖRDAG             08:00-12:00

SÖNDAG            09:00-12:00

*receptionen stängs kl. 17:00

 

 

                       

 

 

 

 

schema oppet hus 5erbjudande 2 

Välkommen på Öppet Hus! Vecka 35 slår vi upp dörrarna även för icke-medlemmar och alla får testa på att träna hos oss. Du har möjlighet att prova våra klasser och lyssna till inspirerande föredrag. Kom och låt oss visa dig vad vi går för!

Vi har även ett fantastiskt erbjudande för dig som tecknar ett Guldkort (årskort) senast 1/9. Köp kontant eller teckna autogiro så får du en yogamatta (värd 479kr). 

Boka gärna plats i förväg via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring oss på 042-236979.
(Medlemmar med aktivt kort bokar som vanligt via hemsidan eller appen)

 

yoga 286x278

Sans & Balans bjuder in till en heldag om yoga, hälsa och välbefinnande. Prova olika former av yoga, lyssna till föredrag om yoga som livsstil, träning för kropp, knopp och hjärta i balans och avsluta dagen med tips och råd om hur du kan sänka din stressnivå och må bättre i vardagen. Samtliga klasser kan anpassas till alla nivåer - nybörjare liksom erfarna yogautövare är varmt välkomna. Hela dagen är kostnadsfri. Boka plats i förväg med vår app (medlemmar), per mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller slå oss en signal på 042-236979.

 

09.30 - 10.20 Yoga & Avslappning

En mjuk yogastund som passar alla som vill gå ner i varv. Enkla yogarörelser som utförs sittande eller liggande för att öka rörligheten och släppa på spänningar i axlar, skuldror, rygg och höfter samt andningsövningar och guidad avslappning.

Lärare: Carin Jönsson, dipl. Yogalärare och Avspänningspedagog

 

10.30 - 11.40 Hathayoga för nybörjare

Hathayoga är kroppens väg till inre frid. Vi andas oss igenom en värmande och lite svettigare yogaklass, där vi bygger upp ett flöde steg för steg. Vi jobbar mycket med stående ställningar (asanas) med framför allt försöker vi koppla ihop andningen med rörelserna. En fysisk klass med ett skönt och mjukt avslut. Klassen är baserad på traditionell Hathayoga med inspiration från Ashtangayogas sekvenser. Du bygger successivt upp din styrka, smidighet och koordination samt din fysiska och mentala balans.

Lärare: Carin Jönsson, dipl. Yogalärare och Avspänningspedagog.

 

11.45 - 12.30 Föredrag: Yoga som livsstil. Hur du tar yogalugnet från mattan in i vardagen.

Visst vore det härligt om livet jämnt var lika balanserat som på yogamattan? Det är lätt att känna sig lugn och harmonisk efter ett yogapass. Vi har sträckt ut våra kroppar, rensat tankarna och känner oss stärkta till kropp och själ. Men hur får man en yogisk vardag när kalendern är fullbokad, barnen bråkar och du har högar med tvätt? Med de här tipsen tar du yogalugnet från mattan in i vardagen.

Lärare: Carin Jönsson, dipl. Yogalärare och Avspänningspedagog.

 

12.45 - 13.50 Andning, meditation & Yinyoga

Yinformen är en lugn och meditativ form av yoga baserad på att hålla ett fåtal olika positioner passivt under en längre period. På så sätt stretchas bindväven runt ben, leder och organ vilket gör att såväl rörlighet som smidighet ökar, samtidigt som kroppens energikanaler påverkas. Då vi håller positionerna 2-5 min, finns tid för reflektion, eftertanke och avslappning. Att praktisera Yinyoga är att vända uppmärksamheten inåt och tillåta det som är, att få vara. Yinyogan riktar sig generellt till området vid höfterna, bäckenet och den nedre delen av ryggen och består av ett tjugotal sittande och liggande ställningar. Den passar alla som är nyfikna på att utforska sin kropp och sitt sinne med närvaro och medvetenhet.

Lärare: Carin Jönsson, dipl Yogalärare med vidareutbildning i österländsk medicin

 

14.00 - 14.40 Föredrag: Träning för kropp, knopp och hjärta i balans

I en allt mer föränderlig värld blir det mer och mer viktigt att hitta sin egen balans. Vad behöver du för att må så bra som möjligt? Hur kan du hitta balansen i kropp, knopp och hjärta? Och inte minst hur får du in det i ditt livspussel. 
Marie delar med sig av egna och andras erfarenheter samt vetenskaplig forskning kring hur du kan hitta glädjen i att ta hand om dig själv och hålla fast vid träningen även om lusten sviktar.
Ge dig själv chansen att ta ytterligare några steg mot att bli ditt bästa jag.

 Föredragshållare: Marie Spetz

 

14.45 - 15.35 Medicinsk Yoga

Medicinsk yoga är en mjuk, meditativ yogaform med andnings- och kroppsövningar och avslappning/meditation. Alla, oavsett träningsvana och fysiska förutsättningar kan medverka.Yogaövningarna utförs långsamt och är utformade för att öka fysisk flexibilitet, skapa mental avslappning, stärka nervsystemet och förbättra sömnen. Förutom att förebygga och förbättra medicinska problem upplever de flesta deltagarna också större medvetenhet, stabilitet, lugn och harmoni. MediYoga är med sitt holistiska synsätt på människan en kraftfull, djupverkande metod för att skapa och återskapa hälsa på alla plan - fysiskt, mentalt och emotionellt.

Lärare: Marie Spetz, dipl Yogalärare i Medicinsk Yoga

 

15.45 - 16.30 Föredrag: Sänk din stressnivå och må bättre i vardagen

Allt för ofta kan det kännas som om vi inte har möjlighet att minska stressen och de yttre kraven i våra liv. Ibland är det sant men för det mesta handlar det faktiskt bara om att man inte inser makten man har över sitt eget liv. Att hantera stressen i sitt liv handlar om att utmana sig själv, sitt sätt att tänka, sina känslor, sina vanemönster och problemlösningsstrategier.
Men först behöver vi förstå vad stress är och vad som händer i vår kropp när vi är stressade. Vilka är kroppens varningssignaler och vad händer i vår hjärna?
Stresshantering är ingen quick-fix men genom enkla verktyg kan du börja redan idag.

Föredragshållare: Monica Buitenhuis, dipl. Avspännings- och Stresspedagog

 

 

 

Karin Bjorkegren

Vi hälsar Karin Björkegren Jones varmt välkommen tillbaka till Sans & Balans. Under fyra dagar kan du välja mellan ledd Ashtangayoga, Knipworkshop och två workshops i höft- och bröstöppnare. Välj och vraka eller unna dig en riktig hälsoboost och gå alla.

 

Knipworkshop Tors 22/8 kl. 18-20

En stark bäckenbotten är bra av flera skäl. Så många som var fjärde kvinna över 40 år kissar på sig. Ungefär var tredje kvinna kan inte heller dra ihop sin muskulatur i bäckenbotten. Men det finns övertygande bevis för att bäckenbottenträning har god effekt. Bäckenbottenträning är precis som all annan träning en färskvara, men den går glädjande nog snabbt att öva upp om du tränar regelbundet. För kvinnor är knipet livsviktigt. Vi kvinnor måste lära oss att bygga upp vår bäckenbottenmuskulatur för att förebygga inkontinens, ryggont, livmoderframfall och bäckenbottenuppluckring genom att lära sig knipa rätt och få en stoltare hållning, plattare mage och ett roligare sexliv på köpet. I den här workshopen riktar vi uppmärksamheten till vårt underliv, där vi kommer att jobba med både höftöppnande och stärkande yoga, som med konkreta knipövningar.

Pris: 450 kr eller 650 kr inkl boken "Nya knip för bättre sex, stoltare hållning och starkare kropp"

 

Ledd Ashtangayoga fre 23/8 kl. 17-19, lör 24/8 kl. 08-10 och
sön 25/8 kl. 08-10

Karin guidar oss genom Ashtangayogans första serie. Att gå på en ledd klass är ett bra sätt att låta ordningen och ställningarna sätta sig ordentligt. Det är också en speciell känsla att följa flödet i en grupp och röra sig synkroniserat i takt med andningen. Klasserna passar både dig som är nyare i Ashtanga och dig med längre erfarenhet.

Pris: 3 dagar 900 kr, enstaka gånger 350 kr.

 

Karin Bjorkegren Jones

Workshop Glada höfter lördag 24/8 kl. 10.30-12.30

Det här än en Hathayogaklass med inriktning på att skapa glada höfter. Eftersom vi är ett sittande folk hittar vi ofta spänningar i höfterna och de här spänningarna kan leda till både rygg- och knävärk. Så vi inriktar oss på höfterna både genom att mjuka upp och stärka genom lugna och mjuka övningar. Det här är en klass du med fördel kan ta också efter morgonens tidiga yoga.

Pris: 350 kr

 

Workshop Öppna upp i bröstet söndag 25/8 kl. 10.30-12.30

Det här är en Hathayogaklass med inriktning bakåtböjningar. Vi behöver mer bakåtböjningar i våra liv eftersom vi lever våra liv framåtfällda. I den här workshopen kommer vi mjukt och lugnt gå igenom rörelser som öppnar upp för nästa.Det här är en klass du med fördel kan ta också efter morgonens tidiga yoga.

Pris: 350 kr

 

För bokning klicka HÄR!

 

Hostschema 2019

Höstens gruppträning bjuder på 28 öppna klasser. Här hittar du både gamla klassiker som Step-Up och 3-2-1 men också nyheter som Soma Move, MLR och Vinyasa Yoga Flow. Gruppträningsschemat börjar gälla v. 35 då vi även har Öppet hus (ett mer exakt schema för Öppet hus kommer inom kort).

Höstens kurser startar v. 37. Säkra din plats och anmäl dig HÄR! 

Vägen till hälsa och välbefinnande börjar här...
UPP